Bienvenido a la Universidad Catolica Argentina - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Kirsten Vleuten - WaarBenJij.nu Bienvenido a la Universidad Catolica Argentina - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Kirsten Vleuten - WaarBenJij.nu

Bienvenido a la Universidad Catolica Argentina

Door: Kirsten van der Vleuten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

02 Augustus 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Hola!

Het is inmiddels alweer even geleden dat ik een verslag heb geschreven, dus er valt natuurlijk weer veel te vertellen. Laat ik beginnen met het feit dat Floris en ik er eindelijk in geslaagd zijn een appartementje te vinden in Buenos Aires! We wonen op een super locatie (1 metro halte verder van mijn hostel) genaamd Calle Araoz 1633. Alles zit super dichtbij dus kan naar de meeste dingen lopen (supermarkt, metrostation, etc). Het appartement is compleet nieuw en erg groot! We hebben een aparte slaapkamer, goede en nette badkamer en fijne keuken. Deze hebben we ook al meteen even goed getest met onze kookskills (ahum). We hebben bij de supermarkt een supergrote kip gehaald van ongeveer 3 kg en deze in de oven gestopt voor 2,5 uur. Uiteindelijk kwam hij er lekker krokant uit en smaakte super, maar (aangezien ze in Argentinie geen afzuigingsysteem kennen) de keuken stond helemaal blauw. Meestal drinken we nu een flesje rode wijn bij het eten, daar betaal je hier echt niks voor! Het is wel fijn dat ik uit m'n hostel ben, nu kan ik tenminste ook een beetje fatsoenlijk koken. We hebben o.a. ook al pasta carbonara, zelfgemaakte pizza en pasta bolognese gemaakt. Allemaal super lekker en met erg veel vlees, perfect land voor mij!

Maar goed, waar ik hier dus eigenlijk voor kom: studeren! Maandag de 22ste begon mijn introductie en kregen we een welkomstpresentatie op de universiteit. Dit was inclusief ontbijt (lekkere vettige empanadas haha)! De eerste kennismaking met andere studenten beviel zeker goed, leerde vooral veel Fransen kennen, aantal Duitsers en wat mensen uit Amerika. Ook blijken er nog 2 Nederlanders te zijn (jongen en meisje uit Amsterdam). De presentatie duurde van ongeveer 11 tot 2 en daarna zijn we met de hele groep gaan lunchen ergens in Puerto Madero. Dit is de wijk aan de andere kant van het water, allemaal heel modern en ook super duur om te wonen. Verder is het er wel een beetje saai, niet veel te doen voor studenten. De choripan (broodje choriso) smaakte me goed. Het was wel een van de koudste dagen van het jaar, dus iedereen wilde weer snel naar huis waar het warm was. Ik woonde op dit moment nog in het hostel, maar mijn verwarming deed het hier niet.. erg koud!

De dinsdag en de woensdag waren ook voornamelijk introductie praatjes over activiteiten die met de PALS georganiseerd worden en over het inschrijven van je vakken. Nog wat basic informatie over 'culture shocks' en 'openbaar vervoer' hier in Buenos Aires. Dit was allemaal heel erg basic, maar 's middags waren we vrij en gingen we gezellig met de hele groep wat leuks doen. Zo zijn we dinsdagavond naar een bar 'Jobs' gegaan in Pueyrredon en hebben hier gegeten en wat gedronken. Dit was echt zo'n typische Amerikaanse bar met wat Zuid-Amerikaanse trekjes. Er stonden overal van die voetbaltafels, biljarts en je kon er zelfs pingpongen. Op deze dag had ik ook het appartementje bezocht en bevestigd dat we er op vrijdag in zouden trekken. Nog even volhouden dus in het hostel! Woensdag avond ben ik met 3 meisjes uit Panama en 2 jongens (uit Singapore en Frankrijk) naar een club in Recoleta geweest. De avond heet hier standaard 'After Office', want alle mensen komen dan na het werk op woensdag hier wat drinken en feesten. Een hele leuke maar ook bijzondere avond want alle muziek die wij in Nederland in het Engels kennen, wordt hier dus in het Spaans gedraaid. Denk je lekker mee te kunnen zingen, gaat dat nog niet!

Donderdag had ik een vrije dag en had ik dus lekker uitgeslapen in mijn hostel. Ging alle spullen langzaam inpakken en heb nog even buiten de deur ontbeten met een Mexicaans meisje uit mijn hostel. Het was haar laatste dag in Buenos Aires. Toen was ik echt blij dat ik vrijdag mijn appartementje in kon! Vrijdag dus alles besproken met de huisbaas en toen 's avonds mijn spullen verhuisd. Eigenlijk stond er een planning om met een Party Bus mee te gaan, maar we waren echt heel moe en hadden maar eten besteld via Pedidos Ya, dat is een vergelijkbare site als Just Eat in Nederland. Heel erg handig! Toen was het alweer weekend! Ons voornemen was om elke dag natuurlijk hard te leren voor het Spaanse examen van maandag, maar helaas.. haha dat werd geen succes. En zo achteraf had dat ook weinig effect gehad. Iedereen die ik ken moet Spaanse lessen volgen op de Colombianen en alle andere Spaanse natives na. No problema dus, ik volg wel lekker elke dinsdag en donderdag van 2 tot 4 de Spaanse les.

De maandag hadden we dus om 10 uur dat examen en het zou maximaal 1:30 uur duren. Je merkt wel meteen dat het hier allemaal lekker langzaam duurt. Het examen begon namelijk pas om half 11/11 uur, maar hé we hebben toch niks beters te doen. Na het examen gingen we goed vieren dat de eerste er al op zat van het half jaar! Met ongeveer 20 studenten zijn we met de bus (hier genaamd Colectivo) naar Pueyrredon gegaan en hebben bij Ronald op het dakterras gebbqd. Het was echt heerlijk warm! 20 graden met zon, zo'n winter wil ik in Nederland ook wel. :)

's avonds was een feestje genaamd Bomba de Tiempo. Dit is elke maandag avond en het lijkt op een soort concert. Er is een groep met allemaal trommels en andere instrumenten en dan maken ze muziek. Heel relaxed! Hier zal ik nog wel vaker te vinden zijn denk ik. Dit is wel heel vroeg afgelopen dus afgelopen maandag besloten we nog even na te borrelen bij een barretje in mijn straat. Met z'n 4e zijn we hier heen gegaan en bestelden een Corona en lekkere nacho's! Heerlijk heerlijk.

Dinsdag moesten we helaas vroeg op (kwart voor 7) omdat we om 9 uur verwacht werden op de Uni om met de bus naar 'Dia del Campo' te gaan. Dit is een soort plattelandsdag ergens een uur van de Uni vandaan. Natuurlijk ging alles op z'n 'manana manana' stijl en vertrokken we pas rond 10 u/half 11. Geen probleem maar de volgende keer slaap ik toch echt een uurtje door! Deze dag was heel leuk! Het was een hele grote boerderij met allemaal loslopende kippen. Je kon ook nog paardrijden als je zin had, maar nee bedankt haha. Vervolgens kregen we een uitgebreide lunch, er leek echt geen eind aan te komen. Vanalles wat ik nog nooit gezien of geproefd had kwam voorbij: pindasoep, bloedworst en andere vleessoorten. Het smaakte allemaal goed (behalve de bloedworst, toch niet zo mijn ding) maar het vult enorm! Er was live muziek en na een tijd ging hij iedereen omroepen per land om op het podium een liedje van je land te komen zingen. Nou, daar stonden we dan met z'n 4e: Guus Meeuwis dan maar? Niemand kan er natuurlijk wat van verstaan maargoed. Ook werd de tango gedanst, wordt nog een hele klus om die straks te gaan leren! Deze dag duurde tot ongeveer 6 uur en zijn vervolgens de vermoeiende reis naar huis begonnen. Lekker slapen in de bus dus! Had ook geen puf meer om 's avonds nog wat te gaan doen dus op tijd in mijn bed gaan liggen met een filmpje erbij.

Woensdag konden we lekker uitslapen want we zouden de uitslag via mail te horen krijgen van je Spaanse toets. Uiteindelijk stond er alleen bij in welke klas je werd ingedeeld en wat je rooster van je Spaanse klas zou zijn, zodat je daar je rooster om heen kon plannen. Hier heb ik me gister dan ook maar braaf voor ingeschreven, samen met 4 andere vakken. Mijn rooster ziet er nu ongeveer vierkant uit, want heb elke avond les!

Voorlopig ziet het er dus zo uit:
Maandag 10.15-20.45
Dinsdag 14.00-20.45
Woensdag 9.30-21.30
Donderdag 14.00-21.30
Vrijdag 18.20-19.50

Moet je na gaan dat het dan ook nog een uur heen en een uur terug reizen is. Ik heb me ook ingeschreven voor hockey hier, maar moet even kijken of ik dat goed kan combineren. De trainingen vinden namelijk plaats op vrijdag om 20.00u en dat zou betekenen dat ik 10 minuten heb om naar mijn training te kunnen gaan. Niet mogelijk :p Er geldt hier ook een 75% aanwezigheidsregel per vak, dus standaard de vrijdag skippen zit er ook niet echt in haha. Op zaterdag zijn de wedstrijden hier en dan heb ik de zondag vrij.

Gisterenavond hadden we een feestje in ons appartementje met ongeveer 10 tot 15 personen. Was erg gezellig en 's avonds op het dakterras ook een perfect uitzicht! Rond een uurtje of 12 zijn we richting de straat Montevideo gegaan voor een verjaardagsfeestje! Daarna met de taxi naar huis gegaan en lekker uitgeslapen. Ga dadelijk maar eens een was wegbrengen naar de wasserette, hopelijk laten ze mijn kleding heel!

Muchos besos, xxxx

  • 03 Augustus 2013 - 03:50

    Hilde:

    Nice Kirs! Nu alle belangrijke dingen geregeld zijn kun je echt gaan genieten! Maare hebben ze daar ook Twix ;) ? We skypen! Have Fun! Xx

  • 05 Augustus 2013 - 18:18

    Kirsten Van Der Vleuten:

    Haha een twix bestaat hier ook, al moet ik zeggen dat ik de Kinder of Milka chocolade ook aan mn lijstje mag toevoegen! Haha, geniet jij daar ook nog maar even! We skypen zeker, gezellig.

  • 06 Augustus 2013 - 14:38

    Yvonne:

    Hoi Kirsie,

    klinkt allemaal goed!! Fijn dat je nu je eigen plekje hebt.
    Dat rooster ziet er wel best heftig uit... ik zal het hier compenseren met mijn overvloed aan vrije tijd haha.

    Dikke kus, tot skypes!
    XXXX

  • 10 Augustus 2013 - 22:56

    Miranda Vervoort:

    Hey Kirsten,

    Wat fijn dat je nu je eigen plekje hebt gevonden...
    Wat klinkt het gezellig allemaal daar...super...de tijd van je leven...
    Heerlijk,geniet ervan meis,heb je wel genoeg tijd over om te studeren...haha...
    Kijk weer uit naar je volgende verslag...!!!

  • 03 September 2013 - 21:45

    Gabriëlla:

    Kirstieee, ik volg jouw verhalen op de voet!
    Wanneer praat je me weer een beetje bij ? :)

    Kussies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

3e jaars IBA student aan de Universiteit van Tilburg.

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 6705

Voorgaande reizen:

17 Juli 2013 - 09 Januari 2014

Exchange semester @ UCA

Landen bezocht: